måndag 27 augusti 2012

- 50 kg på 6 mån


Story från Sofia
Hejsan alla 
Mitt namn är Sofia Jansson och jag driver i dag livetefterengbp.blogspot.se. Den bloggen handlar om den största resan jag gjort i mitt liv.

Maxvikt: BMI på 55.9
Nuvarande vikt: BMI på 40,1

Så här är min historia:
I februari 2011 vägde jag närmare 200 kilo, jag bestämde mig att jag måste göra något. Jag kunde inte leva såhär längre, jag kunde inte bli gravid, jag kunde knappt röra mig etc. Jag kände att jag sakta med säkert höll på att ta livet av mig själv och bestämde mig för att göra en GBP. Jag har under många år prövat dieter och ”gå ner i vikt metoder” men inget har funkat utan jag har bara blivit fetare och fetare. Så jag ringde vårdcentralen och fick komma och träffa en läkare. Jag grät av både skam och förtvivlan när jag berättade vad jag vägde. Jag förstår inte hur jag kunnat tillåta detta, hur är det möjligt, vad är det som har hänt? Han var förstålse och skickade en remiss till Landskrona (bor i Skåne). 1 månad senare fick jag ett brev där det stod att väntetiden var upp till 24 månader. Jag vägrade att vänta så länge och ringde dit och blev placerad i en annan kö. Sen hände något jag aldrig trodde skulle hända, jag blev gravid.

Chocken när jag plussade går inte att beskriva, jag blev livrädd. Man har bara hört massa negativt om att vara gravid och överviktig. Men 9 månader gick och mer därtill och bredvid mig ligger världens piggaste, gladaste och framför allt friskaste kille som vägde 4800 när han föddes 2 veckor över tiden.

i stort sett maxvikt på detta foto.

I februari ca 1 år efter första träffen på vårdcentralen ringer en Natalia upp mig från Batric center och ber mig komma en vecka efter på infoträff. Sagt och gjort dagen efter så fick jag träffa läkare, sjuksköterska, narkos etc. i Lund där jag opererades. Eftersom jag var nyförlöst fick jag en tid 8 veckor senare den 2 maj 2012. Under tiden skulle jag gå ner 18 kilo. Jag skulle även leva på pulver i 6 veckor innan för att minska leverns storlek. 6 tunga veckor var det, livet var tråkigt och inte alls vidare tillfredställande att leva. Konstant ont i huvudet hade jag och var orkeslös. Men det gick och nu i efterhand var inte 6 veckor så mycket. Om man jämför med vad jag fick.


Så här STOR är bröllopsklänningen till mig idag, augusti 2012!

Operationen gick jätte bra, fick dock tarmvred 1 vecka senare och det är INTE skönt kan jag lova. På operations dagen hade jag gått ner 22 kilo och idag 4 månader senare har jag gått ner samanlagt ca 50 kilo. Jag har mycket kvar ca 40 kilo men jag är en bra bit på vägen och detta är min historia. Finns mycket mera att läsa på min blogg för den som är nyfiken.

Jag ångrar inte en dag att jag tog detta beslut, jag lever nu inte för mat, godis och läsk utan för mig själv, min son, min man och min familj. Att göra en GBP är det bästa jag någonsin gjort!

Hoppas alla har en bra dag och jag vill tacka bloggägaren att jag fått en chans att dela med mig av min historia! Följ gärna min fortsatta viktresa. 
Massa kramar <3<3<3

2 kommentarer:

  1. Underbart inlägg,Sofia & Wow...Grymt bra kämpat!

    Pst..
    Har "sagt" det förut Jag gillar din Pose tjejen :)

    SvaraRadera
  2. Oh vad roligt att jag fick möjliheten att gästblogga har skrivit ett inlägg om din blogg nu och länkat hoppas massor trillar in! Massa kramar och tack igen <3

    SvaraRadera